torsdag 14. mai 2026

LITT OM NORDNORSK IDENTITET

Sangene som Nord-norsk Visegruppe lagde ligger på YouTube. De er så fine og bidro til min nord-norske identitet. Det betydde utrolig mye for folk i hele landsdelen. De inneholder et stort spekter ved livet. Denne sangen fikk tårene fram hos meg, nå da jeg har en helt ny forståelse av de sanne menneskenes skjebne gjennom tidene. Sangen om fattigfolks lærdommer.

https://youtu.be/6wfb9WzoX2k?si=o1zoktfWZXWZEHmi

Den jeg liker aller best er nok "Den nyer visegruppa"

https://youtu.be/gq7-wUJsS9g?si=z4JOTA8nk-ZHAvfg

Men denne får også fram den gode nord-norske følelsen! Nordavindsvalsen

https://youtu.be/1wdkSWYXCK0?si=LLWM1ImkOsquC_bo

God helg alle sammen! 💗

4 kommentarer:

  1. Nord -norsk Visegruppe , så gode til å formidle tekster til refleksjon og ettertanke og ikke minst ilag med Trygve Hoff ❤️🙏 Det strømmer på med minner og opplevelser fra barndom og oppvekst , mye som vi kanskje opplevde som strengt og litt vanskelig , men hvor takknemlig jeg er i dag ❤️🙏 alt vi ærfarer kan omgjøres til god kunnskap og læring som vi kan ta med oss på veien . Mangt og mye som kunne vært annerledes i dag , kjenner jeg savner " gammeltia" - verdier og trivsel fra 60-åra 🥰Blir faktisk litt lei meg , når jeg tenker på hva dagens barn og ungdom må forholde seg til 😥Hjertelig takk Inger for du fikk meg til å reflektere , kanskje noe som kan "forløses" 😘i løpet av dagen 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Du setter veldig godt ord på det samme som jeg føler... at vi har mista, i hvert fall tilsynelatende, i de siste årene, med all internett og lettvindte løsninger. Vi får jobbe for at de gode verdiene og opplevelsene kommer tilbake! 💗🥰

      Slett
  2. Ønsker deg Inger ( og alle her inne) en riktig god 17. mai 🇳🇴🤩♥️

    SvarSlett
    Svar
    1. Fortsatt god 17. mai til deg og dere også! 💗

      Slett

ALLE PARTIKLERS NATUR ER Å VÆRE LYS!

Alle partikler er lyspartikler. Alt som finnes er laget av lys! Er ikke det fantastisk? Det er når partikler samarbeider om å danne noe, at ...